Deconnectie
Het recht op deconnectie is het recht om na je werkuren niet gestoord te worden door het werk. Voor het mentaal welzijn en de balans tussen het werk- en het privéleven van de werknemers is het dan ook belangrijk dat dit recht voldoende gewaarborgd kan worden. BBTK sloot dan ook een akkoord met de werkgevers in je sector om dit recht op deconnectie te verankeren. Let op: dit akkoord is niet van toepassing op de assistenten aangeworven in het kader van een persoonlijk assistentiebudget of een persoonsvolgend budget.
Maatregelen
Concreet betekent dit dat je het recht hebt om niet ingelogd te zijn op professionele digitale tools buiten de werkuren. Zo wordt er van jou bijvoorbeeld niet verwacht dat je na je uren je mails leest of er op antwoordt en kan je ook geen nadeel ondervinden als je na de uren niet bereikbaar bent. Er wordt ook van jou als werknemer verwacht dat jij zelf geen (professioneel) contact opneemt met je collega’s na de werkuren en dat je verlofperiodes goed voorbereid door collega’s op de hoogte te brengen en indien nodig taken door te geven aan back-ups. Hierin wordt je uiteraard ondersteund door je leidinggevende. Er wordt daarnaast vanuit de sector aanbevolen om per team/afdeling de discussie aan te gaan zodat het recht op deconnectie aansluit bij de professionele nood en zoveel mogelijk gewaarborgd kan worden.
In uitzonderlijke gevallen kunnen werknemers wel gecontacteerd worden buiten de uren:
- Dit is zo voor werknemers met een kritieke functie;
- Voor gevallen waar vooraf een overeenkomst over is gesloten met de werkgever;
- En bij overmacht of bij een noodsituatie die onmiddellijk handelen vereist.
Het akkoord legt je werkgever ook enkele verplichtingen op. Zo moet hij een analyse maken van het risico op overmatige connectie en is hij ook verantwoordelijk voor de preventie van overmatige connectie. Om overmatige connectie te voorkomen organiseert je werkgever bijvoorbeeld regelmatig informatie- en bewustwordingsacties voor managers en werknemers en de actuele situatie binnen je organisatie zal ook jaarlijks geëvalueerd worden door je vakbondsafgevaardigden in het sociaal overleg.
Nog vragen of opmerkingen?
Aarzel niet om je vakbondsafgevaardigde of lokale BBTK-afdeling te contacteren indien je hier nog vragen over hebt.
Nog geen lid? Je vindt een lidmaatschapsformulier op onze website. Volg ons zeker ook op Facebook op de pagina ‘ABVV social profit’ voor het laatste nieuws uit je sector. Samen sterk!